Jak z naukowca stworzyć influencera? Case study budowania społeczności Programu Explory

Autor:
Ewa Babicka

O budowaniu społeczności można mówić i pisać bardzo dużo. Ile projektów, grup i kanałów komunikacji, tyle społeczności możemy wyróżnić. Jednak na potrzeby grudniowej Konferencji Promo&Fund i poniższego tekstu wybrałam jeden temat, który stał się osią moich działań w komunikowaniu Programu Exploryjak z beneficjentów działań, stworzyć ambasadorów.

Ale od początku. Kim jesteśmy? Program Explory to inicjatywa Fundacji Zaawansowanych Technologii, w której od 13 lat szukamy, sieciujemy i rozwijamy talenty w wieku 13-20 lat. Kluczowym działaniem jest ogólnopolski Konkurs Explory, w którym młodzi zgłaszają projekty inżynieryjne i badawcze. Dzięki naszemu wsparciu mogą spotkać się z autorytetami ze świata nauki i biznesu oraz zweryfikować swój projekt na tle innych pomysłów. Poza konkursem oferujemy młodym także programy grantowy, mentorski i stażowy. Organizujemy też wydarzenia popularnonaukowe dla szkół w całej Polsce.
Do tej pory zgromadziliśmy wokół działań ponad 3600 osób. A jak doskonale wiemy, jako marketingowcy i PR-owcy- każda osoba to inna historia, a historie to najbardziej angażujący sposób komunikacji. I tu przechodzimy do sedna tego tekstu – jak promować nasze aktywności jednocześnie wykorzystując historie, które mamy na wyciągnięcie ręki. W naszym przypadku – jak z młodych naukowców zrobić influencerów?

Co sprawia, że społeczność chce się angażować?

Zanim jednak skierowałam się do konkretnych osób z propozycjami, odpowiedziałam sobie na pytanie co sprawi, że rzeczywiście młodzi beneficjenci Programu, będą chcieli pokazać na zewnątrz, że są w Explory. Wyróżniłam 5 uniwersalnych cech, które ułatwią polecanie działań organizacji przez jej odbiorców:
1. Dobre doświadczenia – to może wydawać się oczywiste, jednak należy upewnić się że osoba, którą zapraszamy do działań rzeczniczych, rzeczywiście będzie autentycznym rzecznikiem, który widzi dobry wpływ działań programu i ma osobiste odczucia na jego temat;
2. Świadomość rozwoju – jeśli mamy już pewność, że wybraliśmy osobę, która dobrze wspomina współpracę z naszą organizacją, utrzymajmy to. Wymyślając działanie dla influencera upewnijmy się, że jest ono rozwojowe i dostarczy kolejnych, ciekawych wrażeń (a nie będzie tylko „odbębnieniem” zlecenia);
3. Odpowiedzialność – po kilku rozmowach z PR-owcami i marketingowcami z trzeciego sektora wiem, że to może być najtrudniejsze – bo my, ogarniacze wszystkiego, często mamy kłopot by oddać odpowiedzialność za zadanie komuś innemu. Jednak w działaniach ambasadorskich jest to kluczowe. Chcemy nie tylko przedstawić historię naszego beneficjenta, ale także sprawić by zaangażował się w działania. Dlatego oddajmy kawałek przestrzeni zadania, umówmy się na konkretny zakres i pozwólmy influencerowi się wykazać. Jeśli ambasador dostanie jasny sygnał, że wykonanie działania zależy od niego i, że na nim w tym przypadku polegamy, prawdopodobnie chętniej się zaangażuje i włoży w nie, nie tylko czas, ale i serce;
4. Wsparcie merytoryczne i logistyczne – przekazanie odpowiedzialności nie oznacza jednak w pełni zrzucenie jej z siebie. Zapewnijmy influencerowi potrzebne wsparcie merytoryczne i narzędziowe, by ambasadorska praca z nami była łatwa i przyjemna;
5. Prestiż – nadajmy działaniom ambasadorskim konkretny wymiar i zbudujmy markę. Przecież wszyscy lubimy działać w projektach, które dobrze wyglądają, świetnie się klikają i mają sens 😉

Dodaję też bonusową wskazówkę, w którą mocno wierzę i u nas świetnie się sprawdza, ale wiem, że nie zawsze jest możliwa do realizacji. Jeśli decydujemy się na zaangażowanie społeczności w komunikację zewnętrzną, warto tę grupę jakoś nazwać. Nazwanie ambasadorów wzmacnia ich poczucie tożsamości, a co za tym idzie przywiązania do marki organizacji. Dodatkowo, zewnętrzni odbiorcy otrzymują spójny, powtarzalny komunikat i mogą przywiązać się do ambasadorów. W Programie Explory, na kanałach komunikacji pojawiają się więc Explorerzy i Explorerki.

Jak to wygląda w Explory?

A teraz czas na konkrety. Jak wypełniliśmy kanały komunikacji Explory ludzkimi twarzami i autentycznymi historiami? Oto kilka przykładów:

Stworzyliśmy autorski cykl #ExplorujZAnią, publikowany w InstaStories w okresie wakacyjnym. Anna Skierska, laureatka Konkursu Explory z roku 2019, co tydzień przekazywała 5 ciekawostek ze świata nauki, techniki, IT i AI. Explorerka samodzielnie wykonywała research i nagrywała materiały. O każdym odcinku informowała także w swoich mediach społecznościowych. Zespół Explory odpowiedzialny był za postprodukcję (podstawowy montaż i dodanie napisów oraz dodanie brandingu organizacji) i dystrybucję odcinków.

Realizujemy cykliczne przejęcie Instagrama (#InstaTakeover) w ramach którego na jeden dzień oddajemy dostęp do profilu wybranej Explorerce lub Explorerowi. Działanie ma na celu pokazanie ich codzienności, przedstawienie naukowej drogi, inspirację oraz autentyczne odpowiedzi dla naszych potencjalnych odbiorców. Tutaj tzw. gamechangerem jest oddanie profilu, w pełnym zaufaniu naszym influencerom. Na 24 godziny to oni stają się gospodarzami tego miejsca.

Flagowym działaniem, które możemy wskazywać jako case study „jak z naukowca stworzyć influcera?” jest nasz program na YouTube „7 minut o nauce”. To cykl filmów popularnonaukowych, w których Explorerzy Igor Jaszczyszyn, Igor Kaczmarczyk i Nina Cielica poprowadzili 9 odcinków na interesujące ich, naukowe tematy. To oni byli twórcami scenariuszy i twarzami akcji promocyjnej programu. Zespół Explory zapewnił szkolenie przygotowujące do nagrań przed kamerą, produkcję odcinków oraz przeprowadził całą dystrybucję i promocję. Dzięki publikacji odcinków i konsekwentnym promowaniu twarzy Igorów i Niny znacznie zwiększyliśmy zasięg nie tylko naszego kanału, ale i social mediów prowadzących.

W przypadku Facebooka, który stanowi główne medium informacyjne w Explory przyjęliśmy zasadę – posty muszą mieć twarz. I tak, od kilku lat konsekwentnie dbamy, by nasze wydarzenia były odpowiednio sfotografowane, a nasi beneficjenci (po wyrażeniu odpowiedniej zgody) brali udział w wizerunkowych mini-sesjach zdjęciowych. Dzięki temu możemy ilustrować nasze działania masą spójnych, jakościowo dobrych zdjęć konkretnych ludzi.

W Explory mamy to szczęście, że współpracujemy z zaangażowanymi i entuzjastycznie nastawionymi młodymi. Jestem jednak przekonana, że każda organizacja społeczna, może wskazać wśród swoich beneficjentów osoby, które widzą sens działania i chciałyby opowiedzieć o nim światu. Warto byśmy używając słowa „influencer” skupili się na części „influence” i zastanowili się, nie tyle nad tym jak „duży” ma być nasz ambasador, ale jakie jakościowo treści chcemy by nam zapewnił. A kto lepiej opowie o tym co robimy, jak nie osoba dla której to robimy?


O Autorce:
Ewa Babicka, Specjalistka ds. promocji w Fundacji Zaawansowanych Technologii. Specjalistka ds. komunikacji, z 11 letnim doświadczeniem w sektorze organizacji pozarządowych. Koordynowała działania komunikacyjne m.in w Fundacji Synapsis czy Stowarzyszeniu WIOSNA (projekty Szlachetna Paczka i Akademia Przyszłości), gdzie współtworzony przez nią projekt został nagrodzony tytułem Kampanii Społecznej Roku i nagrodą Kreatura 2016. W agencjach PR- owych wspierała marki komercyjne i społeczne w zakresie komunikacji zewnętrznej, współpracy z mediami i działań w social mediach. W Fundacji Zaawansowanych Technologii, od stycznia 2022 odpowiada za całość działań komunikacyjnych. Wielbicielka małych miasteczek, czarnej kawy i musicali.

Niniejszy tekst powstał po konferencji Promo&Fund 2023, podczas której Ewa Babicka prowadziła wykład pt. “Jak z naukowca zrobić influencera”. Zapis wystąpienia jest dostępny na naszym kanale na You Tube.

Konferencja była finansowana przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy EOG i Funduszy Norweskich w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny.
Partnerami konferencji byli Wrocławski Park Technologiczny, Program Projektujemy Przyszłość. Edukacja, Fundacja Empiria i Wiedza, Insight, Brand24Credit Agricole Bank Polska.

Partnerzy konferencji

Wrocławski Park Technologiczny
Projektujemy przyszłość
Insight PR

Sprawdź, jak możemy pomóc

Potrzebujesz wsparcia w obszarze pozyskiwania funduszy na działania Twojej organizacji?

Scroll to Top