Jak tworzyć społeczność wokół własnych mediów organizacji? 6 wskazówek od ekspertów konferencji Promo&Fund 2023

Autor:
Joanna Gogolińska

Tworzenie społeczności to kluczowe wyzwanie dla organizacji pozarządowych. Zaangażowana i przekonana do naszych celów społeczność może być sojusznikiem w działaniach promocyjnych i fundraisingowych. O tym, jak tworzyć taką społeczność dyskutowali w trakcie konferencji Promo&Fund 2023 Ewa Babicka z Fundacji Zaawansowanych Technologii, Jacek Maciejewski z Fundacji Rak’n’Roll oraz Agnieszka Pałys z Wrocławskiego Parku Technologicznego. Dyskusję prowadziła Natasza Nikiel z Fundacji Promo&Fund.

Uczestniczący w dyskusji praktycy odnosili się do doświadczeń swoich organizacji, które działają w odmiennych obszarach tematycznych i są na różnych etapach budowania społeczności.
Fundacja Rak’n’Roll od 2009 roku prowadzi odważną i nieszablonową komunikację i zbudowała wokół siebie społeczność ludzi z charakterem, którzy chcą odważnie mówić o swojej chorobie nowotworowej. Fundacja Zaawansowanych Technologii od 12 lat tworzy Program Explory, wokół którego gromadzi społeczność młodych talentów naukowych i innowatorów, pokazując ich jako osoby ciekawe świata, warte naśladowania, co skutecznie wykorzystuje w działaniach edukacyjnych i promocyjnych. Z kolei Wrocławski Park Technologiczny od 3 lat realizuje program Projektujemy Przyszłość. Edukacja, w którym skupia społeczność nauczycieli i zmieniaczy edukacji, dając przestrzeń do spotkania, wymiany wiedzy i motywując ich do działania.
Na konferencji Promo&Fund 2023 dyskutowaliśmy o tym, co jest kluczowe dla rozwijania społeczności. Nasi eksperci wspólnie zidentyfikowali 6 istotnych czynników tworzenia społeczności..

1. Miej wytyczoną ścieżkę i nie trać czasu i energii na działania poboczne.

Konkretne określenie celów i koncentracja na nich czyni nasze działania bardziej efektywnymi. – Wytyczyliśmy sobie ścieżkę i trzymaliśmy się jej – mówiła Agnieszka Pałys. – Na początku mieliśmy mniej konsekwencji , a później zrozumieliśmy, że wiemy dokąd chcemy dojść, jakie cele osiągnąć. Jeśli projekt ma swój kręgosłup i wiemy dokąd zmierzamy, to mniej tracimy energii na cele i działania poboczne. Po drodze inne podmioty będą chciały się ogrzać w naszym cieple i odwieść nas od naszego celu, dlatego warto mieć kręgosłup. Koncentrując się na celu bardziej efektywnie zagospodarujemy nasz czas, bo wiemy co jest naszym priorytetem.

2. Stwórz przestrzeń do współpracy i dzielenia się wiedzą

Jednym z pomysłów na tworzenie społeczności może być danie osobom działającym w danej branży przestrzeni do wymiany doświadczeń i wiedzy. W ten sposób swoją społeczność rozwija projekt Projektujemy przyszłość. Edukacja. Jak mówiła Agnieszka Pałys, zależało im na pokazaniu skutecznych rozwiązań i inicjatyw edukacyjnych z różnych części Polski oraz na promowaniu ciekawych praktyk i rozwiązań, z których korzystają nauczyciele. – W przestrzeni publicznej jest wiele przykładów zagranicznych, bardzo wartościowych, natomiast my zapominamy o fantastycznych inicjatywach, które mamy obok siebie. Chcemy stworzyć społeczność, która będzie się nawzajem inspirować. Mała wioska, która robi wartościowe rzeczy, może zarazić kolejne osoby, które chcą walczyć o dobrą edukację – mówiła Agnieszka Pałys.

3. Pokaż się i poproś o pomoc

O tym, jak istotne jest pokazanie potrzeb organizacji i jej beneficjentów mówił Jacek Maciejewski. – My nie zdajemy sobie sprawy, ilu ludzi chce nam pomóc. Ważne, aby oni nas zobaczyli. Jeśli są ludzie, dla których nasz temat jest ważny, to oni nam pomogą.

4. Korzystaj z nowych narzędzi, próbuj nowego!

Tworząc społeczność gromadzimy wokół organizacji ludzi, którzy identyfikują się z nasza misją, z naszymi wartościami. Cel i misja są bardzo ważne, ale istotne są także narzędzia, jakich używamy, aby dotrzeć do naszej społeczności. – NIe bójmy się wykorzystywać nowych narzędzi – mówiła Ewa Babicka. – Eksperymentowanie jest ważne, spróbujmy wykorzystać takie narzędzia, których 5 lat temu jeszcze nie było. Myślmy o tym, kim jest nasz odbiorca i jak do niego trafić. Skuteczna komunikacja wymaga ciągłej zmiany, ale z uwzględnieniem potrzeb i możliwości odbiorców. Najlepszym przykładem są strony internetowe, które zupełnie inaczej wyglądały kilka lat temu, a inaczej teraz.

5. Medium, z jakiego korzystacie dużo mówi o Waszej marce!

Z punktu widzenia komunikacji “gdzie mówimy” – jest prawie tak samo ważne, jak “co mówimy”. – Wybór medium dużo o nas mówi. Jeśli rozdajemy ulotki to może oznaczać, że nie wiemy, że można wykorzystać sms – mówił Jacek Maciejewski. – W sensie komunikacyjnym marka musi się zmieniać z czasem. To jest konieczność. Pierwsza głośna kampania Fundacji Rak’n’Roll “Zbieramy na cycki i dragi” pojawiła się w nowym w tym czasie medium, jakim był FB, a dla innych mediów była to kampania zbyt odważna. Ten sposób komunikacji był ciekawy dla wielu osób, dlatego kampanie fundacji stały się viralami. Następnym narzędziem, z którego korzystała fundacja były zbiórki urodzinowe na FB. A teraz FB nie jest już dla Rak’n’Roll głównym medium. – Czekają nas kolejne poszukiwania – mówił Jacek Maciejewski. Fundacja szuka także skutecznego dotarcia do indywidualnych darczyńców, jednym z narzędzi jest Klub Rakefellerów. Doświadczenie fundacji jest takie, że trudno jest pozyskiwać regularnych darczyńców przez ekran, bo przekaz traci na emocjonalności. Lepszy jest bezpośredni kontakt z darczyńcą i na to fundacja stawia.

6. Nie zrażaj się niepowodzeniami

Budowanie społeczności to proces, dlatego trzeba się uzbroić w cierpliwość, bo czasem nie od razu wszystko się udaje. – Najtrudniejsze są próby i porażki , bo przecież wszyscy lubimy sukcesy – mówiła Agnieszka Pałys. – Jeśli działania nie dają efektów spodziewanych nie warto się poddawać. Z nieudanych pomysłów trzeba zrezygnować.


Niniejszy tekst powstał po Konferencji Promo&Fund 2023, podczas której odbył się panel Budujemy społeczność wokół własnych mediów. Materiał video z tego panelu dostępny jest tutaj

Konferencja była finansowana przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy EOG i Funduszy Norweskich w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny.
Partnerami konferencji byli Wrocławski Park Technologiczny, Program Projektujemy Przyszłość. Edukacja, Fundacja Empiria i Wiedza, Insight, Brand24Credit Agricole Bank Polska.

Partnerzy konferencji

Wrocławski Park Technologiczny
Projektujemy przyszłość
Insight PR

Sprawdź, jak możemy pomóc

Potrzebujesz wsparcia w obszarze pozyskiwania funduszy na działania Twojej organizacji?

Scroll to Top