Jak przygotować świadczenia sponsorskie dla naszego projektu?

Autor:
Joanna Gogolińska

Narobiliśmy się, a środków finansowych z tego nie było… Zamiast realizować projekt skupiliśmy się na spełnianiu oczekiwań sponsorów… Obiecaliśmy sponsorowi za dużo i nie daliśmy rady zrealizować tych obietnic. Nie starczyło nam środków na wsparcie beneficjentów, bo musieliśmy wydać na reklamę…
Znasz to? Jeśli tak, to znaczy, że warto ponownie pochylić nad świadczeniami, które Twoja organizacja może zaoferować sponsorowi.

Moim zdaniem każde przedsięwzięcie społeczne ma szansę na pozyskanie sponsora.
O tym, czy i w jakim stopniu chcielibyśmy w jego finansowanie zaangażować partnerów prywatnych, warto pomyśleć już na etapie tworzenia założeń projektu. Coraz więcej firm chce współtworzyć projekt, lub mieć w nim udział merytoryczny, widząc w tym największą wartość.

Konstruowanie listy świadczeń dla partnera jest mocno powiązane z planem działania przy realizacji przedsięwzięcia, czyli tym jak planujemy rekrutować uczestników, jak będziemy promować nasze działanie, jak nasze w wydarzenie czy działanie będzie wyglądać, co chcemy zrealizować po jego zakończeniu. Jeśli każdy element naszego planu przemyślimy pod kątem możliwości pokazania partnera, to znajdziemy wiele korzyści dla partnera i nie ma potrzeby wymyślania dodatkowych działań promocyjnych, które będą dedykowane wyłącznie partnerowi. Oczywiście można to zrobić, jeśli mamy dużego partnera, którego potrzebujemy wyróżnić specjalnie, ale to już temat na osobny wpis:)

Start – generujemy pomysły na współpracę ze sponsorem!

Na początku przyjrzyj się przedsięwzięciu i odpowiedz na te pytania:

  • Czy widzisz obszar w Twoim przedsięwzięciu, w którym doświadczenia firmy lub jej pracowników byłyby ciekawe dla Twoich odbiorców?
  • Czy Twoje działanie jest w jakimś stopniu podobne do działania firm, do których chcesz skierować ofertę? Na przykład mają tę samą grupę odbiorców albo dotyczą podobnej tematyki?
  • Czy w Twoim przedsięwzięciu przydałby się ekspert ze świata biznesu? Czy mógłby on poprowadzić wykład, warsztat, wziąć udział w dyskusji?
  • Czy chcesz przygotować raport, w którym przydałby się inny punkt widzenia albo w ogóle potrzebujesz wsparcia merytorycznego?

Jeśli na któreś z powyższych pytań Twoja odpowiedź brzmi tak, to właśnie to wybrane merytoryczne działanie z udziałem firmy powinno znaleźć się na pierwszym miejscu świadczeń sponsorskich. Waga i jakość merytorycznego zaangażowania firmy ma zwykle duże znaczenie dla naszego partnera.

Jak widzisz, nie namawiam Cię w tym wpisie do tworzenia nowych działań na potrzeby partnerów, ale zachęcam do zrobienia przeglądu działań, które planujesz zrobić i wyboru takiego działania, w którym partner mógłby uczestniczyć, wnosząc do niego wartość dodaną. Realizując potem takie działanie nie mamy wrażenia, że realizujemy coś specjalnie dla firmy, tylko że wraz z ekspertami firmy tworzymy atrakcyjne działanie dla naszych beneficjentów. To naprawdę duża różnica w percepcji tego działania, zarówno dla nas, jak i dla naszych partnerów. Z takim działaniem chętniej się identyfikujemy.
Merytoryczny udział jest ważny dla wielu firm, ale równie istotne jest wykazanie, że udział firmy w naszym działaniu da jej konkretne i mierzalne efekty promocyjne. Właśnie w tym celu tworzy się listę świadczeń sponsorskich, które firma powinna otrzymać wraz z opisem przedsięwzięcia. Oto kilka sugestii, jak ją stworzyć.

Jak pokazać merytoryczne zaangażowanie firmy w naszych działaniach promocyjnych?

Przechodząc do listy świadczeń promocyjnych dla sponsora w pierwszym kroku warto odnieść się do tego, jak planujemy wypromować merytoryczny udział partnera w projekcie, oczywiście w kontekście promocji samego działania/ wydarzenia. Oto kilka możliwych świadczeń:

  • zamieszczenie informacji o ekspercie partnera na naszej stronie internetowej,
  • zamieszczenie informacji o udziale eksperta na zaproszeniu na wydarzenie,
  • nagranie przez eksperta krótkiego zaproszenia na to wydarzenie i potem promocja tego nagrania w naszych mediach społecznościowych,
  • przygotowanie informacji/ posta do mediów społecznościowych prezentującego problem merytoryczny i wypowiedź eksperta.

Lista możliwości jest naprawdę duża. Ważne tutaj jest to, że tak skonstruowane świadczenia jednocześnie promują nasze działania i jednocześnie pokazują partnera. Wartość promocyjna dla nas jest wysoka choćby z tego powodu, że także nasz partner na pewno pokaże taką informację w swoich kanałach promocyjnych, co poszerzy zasięg naszego posta.

Jak pokazać partnerów w naszych działaniach promocyjnych?

Kolejnym krokiem jest przyjrzenie się naszemu przedsięwzięciu pod kątem planowanych działań rekrutacyjnych i promocyjnych. We wszystkich tych działaniach można pokazać partnerów. Załóżmy, że przedsięwzięcie polega na organizacji cyklu szkoleń dla kobiet. Do uczestniczek chcemy dotrzeć poprzez informacje w naszym newsletterze, mailingi, posty w mediach społecznościowych, reklamy w mediach. W każdym z tych działań możemy pokazać partnera, zamieszczając logotyp firmy, jako partnera naszego przedsięwzięcia. Jeśli informacje o szkoleniach zamieszczamy na naszej stronie internetowej, tam także można dodać logotyp partnera, cytat – wypowiedź eksperta firmy i zdjęcie tego eksperta, czy materiał video.

Promocja partnera podczas realizacji wydarzenia

Jeśli nasze działanie polega na organizacji wydarzenia, mamy szeroki wachlarz możliwości promocyjnych, związanych z pokazaniem firmy w miejscu wydarzenia. W zależności od skali wydarzenia, mogą być to nośniki reklamowe wystawione w kluczowych miejscach (np. rollupy, windery), stoisko promocyjne – jeśli na wydarzeniu jest więcej osób i taka inwestycja dla firmy może mieć sens, rozdawanie informacji o firmie uczestnikom (foldery, ulotki), umieszczanie logotypów. Dodatkowo możemy umieścić logotyp w naszych materiałach promocyjnych i informacyjnych: programie wydarzenia, folderze, plakatach, rollupach, naklejkach…

Dodatkowo warto rozważyć, czy merytoryczny aspekt naszego wydarzenia będzie w jakiś sposób prezentowany szerzej – na przykład czy będzie realizowany stream online. To mocny punkt naszej oferty sponsorskiej, bo zwiększa zasięg naszego działania, a tym samym atrakcyjność dla partnera. Możemy zaproponować dodatkowe świadczenia związane z promocją tego streamu (informujemy, że planujemy stream i dodajemy logotyp partnera) oraz w czasie jego trwania (np. logotyp w okienku transmisji). Jeśli planujemy przygotować merytoryczne podsumowanie po wydarzeniu w formie informacji zamieszczonej na stronie, czy raportu dla naszych uczestników, w nich także możemy zamieścić informację o partnerze.

Jak widać możliwości promocji partnera jest bardzo wiele. Warto je spisać w jednym miejscu i podzielić na kilka pakietów z różnymi kwotami sponsorskimi. Firmy lubią mieć wybór i warto pokazać kilka pakietów sponsorskich, zawierających określoną listę świadczeń za określoną kwotę (oczywiście im więcej świadczeń, tym kwota wyższa:) .

Dlaczego warto tworzyć pakiety sponsorskie?

Dobrze przygotowane pakiety sponsorskie znacznie ułatwią nam prace przy pozyskiwaniu partnerów. Po pierwsze pozwolą na pewien automatyzm działania – wiemy, co możemy zaproponować, ile to kosztuje, nie musimy się nad tym zastanawiać po raz kolejny. Także z punktu widzenia firmy pokazuje nas jako partnera dobrze zorganizowanego, przygotowanego do działań.

Czasem mniej znaczy lepiej

Pamiętajmy jednak, aby dobrze się zastanowić, czy proponowane świadczenia nam na pewno pasują, czy będziemy w stanie je bez problemu zrealizować – czy ich wypełnienie będzie się dla nas wiązało z dodatkowymi kosztami, a jeśli tak, to czy będziemy w stanie je ponieść.
Kluczowa jest też decyzja, kto będzie te świadczenia realizował, pamiętał o nich, akceptował ich realizację z firmą.
Te obszary powinniśmy mieć przedyskutowane zanim wyślemy naszą ofertę do potencjalnych partnerów. Czasem lepiej zaproponować krótszą listę świadczeń, ale takich naprawdę przemyślanych, wartościowych dla firmy i dla naszego przedsięwzięcia.

Sprawdź, jak możemy pomóc

Potrzebujesz wsparcia w obszarze pozyskiwania funduszy na działania Twojej organizacji?

Scroll to Top